MELAKA PUSAT ISLAM ASIA TENGGARA & WALI SONGO DI MAJAPAHIT I ( SEKARANG INDONESIA )


1400M Parameswara mengasaskan kesultanan Islam Melaka. Wali Songo mengislamkan Indonesia. Puteri Saadong Ghaib. Majapahit II ( Kelantan ) di bawah kerajaan Islam Pattani Besar. Gangga Negara ( Perak ) dan Lembah Bujang di bawah Raja Bersiong Kedah dibebaskan oleh Patih Aria Gajah Mada, Panglima Majapahit II dari kekuasaan Ayuthia. Laksamana Hang Tuah terajui Melaka.

 

1420M, Syed Tahana’uddin pulang dari Champa dan kemudiannya kembali ke Majapahit II dan membuka pusat pengajian berupa institusi khas latihan tarekat / kerohanian/kewalian peringkat tertinggi menggunakan asma 99 nama Allah yang dahulunya hanyalah amalan harian HM Cik SIti Wan Kembang.

 

Tokoh-tokoh penting dalam organisasi Wali Songo yang bertanggungjawab dalam penyebaran dakwah di Majapahit 1 ( sekarang disebut Indonesia – termasuk Negeri Cik Siti Wam Kembang Aceh ) yang direkodkan telah dipanggil mengadap beliau di Bukit Panau ( sekarang dalam Jajahan Tanah Merah – dah jadi tempat menara Celcom..!! ) adalah seperti ;

 

1. Sunan Giri

2. Sunan Bonang

 

Selepas serangan Ayyutthia ke atas Majapahit II ( Kelantan ) 1445M dan peristiwa ghaibnya Puteri Saadong, kematian Raja Abdullah dan Sultan Abdul Rahim di Tasik Lelayang Mandi, Syed Husin membawa anaknya Syarif kebungsuan dan cucunya Wan Bo, Wan Husin dan Wan Demali ke Jawa, seterusnya ke Goa, Sulawesi, dan meninggal serta dimakamkan di sana pada 1453M ( nak ziarah daftar MQTK ). Melalui anak dan cucunya itu pula membuatkan kesultanan Brunei melalui Sultan Muhammad, melahirkan benih kesultanan hingga kini, yang juga darah Syed Husin Jamadil Kubra.

 

Pada abad itu juga ( ke 14M ), iaitu di zaman masyhurnya Laksamana Hang Tuah yang berguru dengan Para Wali Allah Majapahit dan pernah berkunjung ke Majapahit II ( Kelantan ) dan Bukit Panau, sebelum ke Pattani ( Masjid Hang Tuah – Grisek ) dan salah seorang murid kesayangan Syed Thana’uddin yang digelar “Sang Adi Putera” oleh hikayat istana Melaka waktu itu ( hingga sekarang pun mereka tetap panggil guru Hang Tuah tu “Sang Adi Putera”, tanpa mengetahui itulah adik kepada Ketua Wali 7 yang masyhur dalam sejarah penyebaran Islam1300-1400M.

 

 

ARKIB MQTK – Madrasah al-Quran Tok Kadok (Dato’ Sayed Kadok – Kelantan)

3 responses

  1. Kelab Pencinta Sejarah Kelantan | Reply

    .sebelumnya saya kritik cara pemaparannya yang di tulis artikel tsb tidak tertata rapi dan beraturan tapi saya cuba memahaminya..ini kritik membangun supaya blog ini menjadi lebih baik..soal ayat bahawa malaka sebagai pusat penyebaran islam di asia tenggara, saya tidak setuju jika malaka sebagai satu satunya pusat penyebaran islam di asia tenggara pada jaman itu bagi saya pada jaman itu bukan hanya malaka aja yang menjadi pusat penyebaran islam di asia tenggara..tapi ada kerajaan pasai,kerajaan aceh dan kerajaan pattani merupakan kerajaan kerajaan selain malaka yang jadi penyebaran islam di asia tenggara..tentang wali songo yang bertanggung jawab pada penyebaran islam dimajapahit bukan hanya sunan bonang dan dan giri aja..tapi ayahnda dari sunan bonang dan sunan giri yaitu sunan ampel,dan sunan kalijaga .sunan drajat dan muria dan juga maulana malik ibrahim yang bertanggung jawab penyebaran islam dimajapahit..sampai berdirinya kesultan demak..

    Erwin Amiruddin – Bandung, Indonesia

  2. Kelab Pencinta Sejarah Kelantan | Reply

    saya akan lanjutkan soal pandangan saya tentang artikel kemarin.,. dan salah satunya adanya nama kerajaan majapahit II..saya baru mendengarnya soal kerajaan majapahit II..pertanyaan di hati saya apakah ada hubungannya dengan kerajaan majapahit yang dijawa? sampai manakah daerah kekuasaannya majapahit II? saya akan menulis tentang asal usul dan awal kerajaan majapahit di jawa..pendiri majapahit adalah raden wijaya .raden wijaya adalah menantu raja terakhir kerajaan singosari yaitu kertanegara.. setelah singosari runtuh tahun 1293 raden wijaya bersama pasukannya membuka hutan dan berencana mendirikan suatu kampung..raden wijaya dalam membuka hutan itu raden wijaya menemukan banyak pohon buah maja dan banyak memetik buah maja tersebut..rasa buah maja tersebut rasanya pahit..dan dari buah maja tersebut raden wijaya menamakan kampung yang didirikannya dan berubah jadi kerajaan dengan nama majapahitnya dan raden wijaya menjadi raja pertamanya dengan gelar kertarajasa jayawardhana..menurut catatan dan pratasti yang di temukan di trowulan majapahit berdiri tahun 1293..tokoh majapahit terkenal ialah mahapatih gajah mada dan terkenal sumpah palapa nya yaitu sumpah dia untuk menyatukan nusantara menjadi wilayah majapahit..sumpahnya terwujud hampir seluruh nusantara dapat di kuasainya termasuk temasik (singapore) dan semenanjung malaya…tapi hanya dua wilayah tidak bisa di taklukannya kerajaan sunda dan madura..sumpah palapa tercatat dalam teks pararaton merupakan manuskrip teks jawa kuno..mahapatih gajah mada diangkat jadi mahapati majapahit pada masa raja perempuan yaitu tribuwana tunggadewi tahun 1336. stelah raja tribuwana tunggadewi wafat..dan berganti raja yaitu raja hayam wuruk,mahapatih gajah mada masih menjabat sebagai mahapati .mahapatih gaja.mada wafat tahun 1364..sosok gajah mada adalah sosok kontrovesial dan misterius…..para pakar sejarah menyebutkan bahawa mahapati gajah mada..orangnya tinggi besar..pada jamannya mahapatih gajah mada membawa majapahit sebagai negara yang toleransi pada agama lainnya.

    Erwin Amiruddin – Bandung, Indonesia

  3. Kelab Pencinta Sejarah Kelantan | Reply

    sebelumnya saya minta maaf soal ayat ayat pada tulisan yang tadi dipaparkan..jika ada tulisan yang menyinggung perasaan dan kata kata yang tidak berkenan..

    Erwin Amiruddin – Bandung, Indonesia

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: