JAMBATAN GUILLERMARD


Di Malaysia, khususnya Kelantan mengetahui akan jambatan  keretapi kursial tetapi tidak ramai yang mengetahui nama sebenarnya. Penulis adalah orang Pasir Mas, pada waktu kanak-kanak,  jika berkereta dan melalui jambatan Tanah Merah pasti akan nampak jambatan keretapi ini, dan apabila ditanya pada ayah pasti dia akan menjawab itu “Jambatan Kursial”.

Faktanya, nama khas untuknya adalah Jambatan Guillermard yang diambil sempena nama Gabenor British (Gabenor Negeri-Negeri Selat dan Pesuruhjaya Tinggi Negeri-Negeri Melayu) pada masa, iaitu Sir Laurence Guillemard.

Jambatan ini merupakan sebuah jambatan keretapi yang terpanjang di Malaysia dan kebanyakan strukturnya dibina dengan menggunakan besi. Ianya merentasi Sungai Kelantan yang bermula di Paloh Rawa, Machang ke Kursial, Tanah Merah.

Dibina pada tahun 1920 dan siap pada Julai 1924, dengan tujuan untuk laluan keretapi dan kenderaan-kenderaan lain. KDYMM Al-Sultan Ismail Ibni Al-Marhum Sultan Muhammad IV telah merasmikan jambatan ini pada 1925. Kini, ianya hanya dilalui oleh keretapi kerana satu jambatan baru telah dibina bagi menghubungkan Tanah Merah dengan Machang yang telah siap dibina pada 1 Februari 1988.

Metro Carriage Wagon & Finance Company Limited, Wednesbury Works, England adalah kontraktor utama untuk pembinaan jambatan ini. Panjang jambatan ini adalah 609.6 meter

Walau bagaimanapun, pada 12 Disember 1941 jambatan keretapi “Guillemard” ini telah musnah setelah diletupkan oleh tentera British bagi menghalang kemaraan tentera Jepun ke Kuala Krai. Selepas tamat Perang Dunia II, jambatan keretapi ini telah dibaik pulih dan dibuka semula kepada lalulintas pada 7 September 1948. Pembukaan semula jambatan ini telah dirasmikan oleh Sultan Ibrahim Ibni Al-Marhum Sultan Muhammad IV pada 7 September 1948.

Kesimpulannya, sekarang kita sudah tahu nama jambatan ini. Tapi ramaikah tahu siapa itu Sir Laurence Guillermard dan aktivitinya di kelantan? Sedikit kupasan ada dalam post sebelum ini yang bertajuk : KENAPA KELANTAN SOKONG BRITISH PADA 1926!!

Ikuti pendedahan kami tengtang Gabenor British ini dalam post yang akan datang.

Papan tanda Nama Jambatan

Signage : Nama Kontraktor utama

Pandangan dari Paloh Rawa, Machang

Pandangan dari Kursial, Tanah Merah

Sudut dari dalam Jambatan

Pemandangan yang permai di sekitar jambatan

Sewaktu dalam pembinaan pada tahun 1920

Imej dari Arkib Negara : Jambatan yang telah siap dibina pada Julai 1924

Dirakam pada 7 Mac 1929 : Left to right: J. STRACHAN, GENERAL MANAGER OF RAILWAYS; LADY PEEL; MR. HASKINS AND SIR WILLIAM PEEL during the visit by some British officers.

Sumber :

1)      http://muhammadismailibrahim.wordpress.com

2)      http://ms.wikipedia.org/wiki/Jambatan_Guillemard

3)      http://compassweb.arkib.gov.my

4)      http://www.kelantan.gov.my

One response

  1. Jambatan Kursial rasa-rasanya kurang tepat tetapi Jambatan Kusial (buang r sahaja). Dalam loghat kelatenya ghetok Kusial

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: