Seputar@Gua Musang


Peta Gua Musang

LATAR BELAKANG

Secara umumnya, Gua Musang bermaksud “gua atau tempat musang”. Ia sebuah pekan kecil yang diselusuri oleh jalan keretapi. Terletak kira-kira 160 km di Ulu Kelantan di selatan Kuala Krai, ia juga dikenali jajahan pedalaman Kelantan kerana kawasan ini amat terpencil. Jajahan Gua Musang merupakan jajahan yang terbesar di Kelantan.

Di bahagian timur pekan ini, ada sebuah bukit yang dikenali sebagai Bukit Gua Musang setinggi 105 meter. Pada masa dahulu sebelum diterokai, kawasan ini dihuni oleh masyarakat orang asli yang hidup dengan memburu, suka berpindah-randah dan tidak bergaul dengan masyarakat lain.

Jajahan Gua Musang merangkumi 3 DUN iaitu Paloh, Nenggiri atau dulunya Bertam dan Galas (Bandar Gua Musang). Ahli Parlimennya kini ialah Bekas Menteri Kewangan Malaysia & Pengasas Petronas iaitu Tengku Razaleigh Hamzah.

JAJAHAN GUA MUSANG

  1. Mukim Batu Papan
  2. Mukim Gua Musang
  3. Mukim Ulu Nenggiri
  4. Mukim Ketil
  5. Mukim Kuala Sungai
  6. Mukim Limau Kasturi
  7. Mukim Pulai
  8. Mukim Relai
  9. Mukim Renok
  10. Bandar Gua Musang

 

TEMPAT MENARIK DI GUA MUSANG

i) Kolam Air Panas Ber

ii) Taman Etnobotani

iii) Taman Negara Kuala Koh

iv) Sungai Nenggiri dan Rangkaian Jeram

v) Padang Golf dan Sukan Berkuda

vi) Gua Madu

vii) Tasik Ketitir

 

KEINDAHAN GUA BATU KAPUR

Khazanah alam semula jadi yang belum terusik ini, memiliki keunikannya tersendiri dengan keindahan gua batu kapur dengan lakaran abstrak stalaktit dan stalagmit yang pasti memukau mata memandang pencinta alam semula jadi yang singgah di sini.

Selain dari itu pemandangan indah bukit-bukit batu kapur seolah-olah “sedang beratur” boleh dilihat dengan menaiki keretapi sama ada dari Tumpat atau Gemas.

Perkhidmatan keretapi merupakan satu-satunya kemudahan pengangkutan awam yang dibina pada zaman pemerintahan British sebelum terbinanya jalan raya yang menghubungi bandar ini dengan Kuala Krai pada lewat tahun 1970-an.

Sepanjang laluan bermula dari Perhentian Manek Urai, Bukit Abu dan Dabong ia menyusuri lapan terowong, yang dipanggil “Bukit Korek” oleh penduduk tempatan, sepanjang 50 hingga 670 meter di kawasan bukit batu kapur.

 

Pemandangan Biasa di Stesen Keretapi Gua Musang tahun-tahun 80an

Penjaja mencari sesuap rezeki di Stesen Keretapi Gua Musang

Kepala Keretapi yang digunakan pada tahun-tahun 80an

Leave a Reply

