Pasir Mas KILANG Jelitawan?


Metro Ahad pada 30 Januari 2011 telah menerbitkan satu artikel mengenai Pasir Mas yang fokusnya adalah kepada kecantikan wanita kelahiran dari jajahan Pasir Mas.

Artikel itu menyatakan bahawa kecantikan wanita daerah ini terhasil dari perkahwinan campur antara penduduk tempatan dengan pedagang-pedagang Timur Tengah.

 

CANTIK

Tidak dinafikan bahawa, wanita dan lelaki daerah ini ramai “bagha” dan memiliki fizikal yang tinggi lampai dengan hidung mancung serta wajah yang cukup manis dipandang.

Tidak kurang juga, Pasir Mas ini dihuni dengan penduduk yang berketurunan siam yang mempunyai kulit yang putih dan mulus yang pasti membuatkan ramai orang tertawan.

Namun, lelaki Pasir Mas jangan dipandang enteng, kerana ramai yang berketurunan “gedebe”.

 

HAKIKAT

Sebenarya, istilah cantik ini adalah universal dan bukan orang Pasir Mas sahaja yang mempunyai perwatakan sebegitu. Penduduk di Jajahan Kota Bharu, Tumpat, Bachok juga ada keistimewaan tersendiri.

Kebetulan, nama daerah ini unik yang diambil dari perkataan Emas dan ditambah dengan keunikan penduduknya yang berbilang kaum dan datang dari seluruh pelusok dunia terutama dari Turki.
Hal ini kerana, pedangang ini tidak dibenarkan mendarat di Kota Bharu yang mana mereka memerlukan kebenaran dari Sultan dan menyebabkan mereka mudik ke hulu dan berlabuh di Pasir Mas.

Sebenarnya lokasi bandar Pasir Mas betul-betul ditebing sungai Kelantan. Masyarakat ini terus berkembang dan mereka telah bercampur dengan masyarakat tempatan melalui perkahwinan dan lahirlah generasi yang ada pada masa kini.

 

IRONI

Penulis adalah anak jati Pasir Mas, ironinya penulis sendiri pun berkahwin dengan orang Pasir Puteh yang berketurunan dari Rembau Negeri Sembilan dan tidak memilih orang Pasir Mas yang dikatakan cantik itu.

Nasihat penulis, jangan mencari jodoh kerana rupa para…kerana itu belum menjanjikan kebahagiaan.

Danny X Factor : Anak jati Pasir Mas

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: