BAHAGIAN 1 : Perjalanan Rombongan Jogho ke Stadium Shah Alam.


Episod 1 :

Pukul 5 pete, PB baru lepas siap wat nasi lemok 5kilo..wat sambal ike ayo, wat sambal kerang, wat sambal bilis. Umie PB atar PB dengan Poklie ko Sungai Durian. Sebelum sapa Sungai Durian, PB breti buh minyak di Shell Telekong, PB turun dari kreto dengan kain batik dos..ada mokcik tuh kato, guana tea kain tuh..hahahaha, xpo lah PB bertolok dari Mengkebang lepah maghrib masa ni PB dalam perjalanan nak g jupo dengan Pokdin. PB bertolak dari Mengkebang dan naik ben duk alik belakang dengan sohobat @ Yoe anak abe ije bersama Aral..maso ni langit ada napok kerdip binte, ada bule selindung awe, beley2 airmata ambo bergenang, basoh pipi, pah koho sekok sebok jerit atah ben bilo kelih ko Aral..raso xcayo akhirnya Aral buleh ambo bawok g ko Stadium Shah Alam..PB duk atah ben tuh tadoh tangan terima kasih kepada Allah swt, kepada Abe Ije, banyak ag..ben PB maso ni hanya ada derro Kelantan sajo..berkibar megoh..bawok harapan jutaan peminat dunia bola sepak nak tgk wat kelik piala..breti di Caltex Laloh oghe tanyo nak g mano bawok lembu..?? Mohd Bazli kato nak bawok g Stadium Shah Alam..oghe tuh mace xcayo..dio suko..xpo lah xcayo gak..breti buh minyak ben pagar, oghe sendiri, dan bertolak sekali dengan keluarga Mat Lutut dan Seri Anum..perjalanan kami semua berjalan dengan lancar sekali..dale hati ni PB meme xdop nak suko..nak galok..duk mikir banyak karo..yolo ko aku ni nak bawok heret lembu..lagu mana tanggapan oghe kalu aku bawok lemmbu..pah lembu berok kokse kokde..mesti kato aku dan puak2 aku ni kube majlis..tapi xpo lah..bawok2 dos..gomo g la..breti lah di RnR alik sini Gua Muse, atah ben ni penuh dos taik lembu..Aral naik ben yolo selaluh nyo berok po pusu tinggi..banyak nak oyak bui..bokali gayat..breti cucur di RnR Gua Muse ni..sudah tuh tolok g pah pah ada oghe laung bowok lembu terrr..tapi semangat ni sikit habuk xbui PB naik angin..maso ni meme down terus..bertolak la ko Gua Muse, PB napok kibaran derro Pas..breti amik, amik 2 bate..acu nak pacok, tgk derro Pas burok hok zaman Final Piala Malaysia 2010 tembung nge ngundi PRK Galas..xjadi pasey..sekok sebok sero meh2 nak glepar. PB pun g beli rokok Dunhill isap..wat ile tekey..gerok la beley2 telepon duk tangan ni nak jupo denganDanial Sabri Buya di Shell Gua Musang..sapa di Shell Gua Musang, PB jumpa dengan dio dan maso turun ni sedikit sebanyak sahabat PB hok kenal dale FB ni bui semangat koho2..PB kato ko dio..”pah mano gigi depey demo xdop seputong” jawab dio reboh mutor”..pah dio nak amik gambar..duk la kito ni apo acu nak amik gambar bateri xdop..hahahaha..kenangan buleh wat kiro la jugok..hahahaha..

Episod 2 :

PB selepas breti di Shell jupo dengan Danial Sabri Buya, PB teruskan perjalanan ko Shah Alam..tapi PB breti di RnR Gua Musang hok baru..duk sini mugo Seri Anum dan Mat Lutut duk nati sini..maso ni meme PB xdop mood langsung..meme sumak la..duk main tawaf RnR masuk koktuh tubik koknih..last2 breti parking alik belakang pat oghe parking bas..PB turun sekali dengan Tok Minduk ambo Mohd Bazli duk berselo gulong rokok daun..duk bergulong rokok la..lepah habis seputung seputung..PB pun sero lapar g lah beli roti gardenia perisa vanilla dale kedai..PB masuk oghe pakat ngilai..cik abe sauk mano lah kain sarung..hahahahaha..duli apo gak dale hati kato..kito pisoh nak cari angin semangat..tapi xjaddi kijo jugok..PB dengan Tok Minduk naik beng semula nak g ko Shah Alam ni..sapo kato beng pagar PB ni selow, betat po kuro..Beng PB laju naik 120km/jam biarlah tulis 90km/jam lebuhraya..hahaha..bersiung naik drebar kito namanya Emie Gong Datok..PB dengan Mohd Bazli duk berdikir habis segala lagu duk alik belakang..siap buat rentok lagi..lembu duk kelih ko puak ambo..menate apo lah puak ni duk melalok dale bukit 7..puak2 ni xtau aku nak nati lari ngamok di KL..biar puak dio pitah la aku kekg..rukah Bukit 7 dengan bergaya..tiba tiba drebar terjun lube dalam..ambo dengan tok miduk alik belakang po oghe letok spring..dio neting ag mano..Tok Minduk ambo nopat syumm pah ko bawoh perut lembu..hahahaha..ambo sikit lagi nak terjun kube pah tanoh..maggok molek drebar..selok PB sapa ketut nak oyak bui..lepas bukit 7 sikit ada masuk miskol berpuluh puluh pakat nanyo duk mana dos..kito pun telepon hok mana sero nak oyak..perut ambo dengan Tok Minduk sero lapar dos ni mugo makan nasi pagi takdi jah, pah helo ko Abe Mat nak breti makan nasi di Padang Tengku..makan la denu..PB wat tubik nasi lemok bui hidey belako..semuanya kato sambal ike ayo PB meme terbaik..hehehehe, perjalanan ke Shah Alam bermula lagi, telepon la ko Poknik Theredlanders..poknik nak temu nge PB di Lipis nak ajak makan tea katanya..PB pun breti la..betapa terharunya PB bila poknik sambut dengan cara molek sapa ko nak menitiskan airmata..Di sinilah bermula semangat nak bawok lembu ko stadium shah alam..oyak ko Poknik kato makan tea dos sakni..semula semula la..Poknik pun bui ko ambo RM50..suruh wat makan..nak jerit sero..sapa gitu more nah..oghe nak sambut bui semangat…sms Poknik berbunyi “berjuanglah kembalikan kegemilangan budaya kelate sebab PB berani”..airmata maso ni xpayah royak la meme lipoh kat2 nok..lalu masa nak gerok, terlihat bendera PAS yang baru pacok..PB lintah amik buh alik belakang xpasey lagi..bermulalah perjalanan ke Shah Alam dengan sempurna dan sapa sahaja di bandar raub, tiba tiba tukar drebar, kih drebar xdop lesen GDL, tukar drebar dengan Emie hok ada lesen..lepas tuh Polis hok duk nati di cabe nak g Bukit Fraser tuh suruh ben pagar PB breti tepi jalan..loklo dos nak buleh surat ngeley sebab bawok lebih penumpang..lori atau ben hanya 3 oghe sajo PB behey 4 oghe..drebar g pat bawok kemoh polis dos..PB pun turun..turun dengan segala fail dengan keadaan nak amroh capur gerey..nyo sekat rombongan PB..PB pun kato jangan di saman la cik abe dio..kito nak g tgk bola ni..kito buke wat kijo jahat..nak urine..???xnasaboh tubuh gemuk2 belako ni..nak surat beranok lembu PB bui cukup lekat..dengan sekali pengesahan KP Pasir Puteh..nak kato guana..dio baca surat dan permit..polis tuh kato ni lah kali pertama dale sejarah ada oghe nak bawok lembu g stadium..bagus2..polis2 tu kata naik molek ben tuh..semoga selamat sapa..insyaallah kelate mene male esok..xjadi saman..hahahahaha..polis pakat suko lah nakal nakal puak2 kelate ni..masa ni jam 2.55 minit pagi.

Episod 3 :

Beng Pagar PB mula naik Karak..maso ni lah perasaan bangga mula menjelma..xleh nak gambar..beley2 airmata tubik ni..Aral Jogho ambo nak naik lebuhraya Karak..maso ni oghe ramai mulo raso pelik dos..nak g mano Lembu ni naik beng..bayar la tol di Bentong ni..dea lagi ngorat jurutol..hahahaha..gomo kelate gomo lagi..telepon ko Wan Irwan Wan Ismail kato nak sapa dos ni..nati lah jangan tidur..rombongan PB nak sapa dos..bawok Jogho ni..maso ni oghe pakai wat hon..pong pong pong pit pit pit ada belako jenis bunyi hon dengar..gebah lube idung lembu..hahahaha..wat pek la bena kekg puak2 demo buleh tehe ambak aku la..baso xreti aku letih duk cacaey takdi lagi..nati la puak mu..lembu kato..litah doh genting sempah..oghe pakat kelih belako dos..bokali nak wat g stadium dos la..masuk terowong sapa la di Tol Gombak..oghe birra jale semua akat tangan lambai2..gomo klate gomo..bunyi duk tepit..meh2 tgk bola dos..semangat puak2 PB mula berkobar2 ni..acu nak berkobar2 sapa dos heh di Greenwood rumah Reez Ismail di taman selasih fasa 1..parking lembu di atah padey depe masjid as syakirin..bui siap2 rumput belako..masuk dale rumah E..so keluarga E duk nati..mama, ayah wan pakat bangun belako wat air kopi..segar butir mato pah jenero..dan esok pagi bermulalah dugaan paling mencabar dale perjalanan..

Episod 4 :

sebelum berlakunya episod berlerai air mata….

Bangun pagi jam 8 pagi, hok lain serupo Emin, Mohd Bazli dan mat yoe xkaba apo lagi..ambo g gerok Wan Irwan Wan Ismailmari lah nak g beli bunga melor di Sentul..pat keling duk jual..nak beli kalung sakut lembu ag..bangun2 la takut lewat ni..pah PB dengan xmandi g la nak motor Wan Izzat bergekndong tae kain sarung..hahahaha..sapa di Sentul PB turun beli bunga melor pat auntie (nama oghe keling)..pah tuh litah jale pulok g beli bunga kalung pat unclee (nama oghe keling)..duk meta Bas Kelab Penyokong Kelate lalu..bokali hairan guana pakai kain sarung baju trw duk beli bungo pat keling ni..hahahaha..bocaro apo..PB pun g tunggu pat mutor..duk berselo beley2 isap rokok daun..keno tunggu 20 minit sebab nak wat bunga kalung..pah uncle panggil..siap dos tuh..pah dio kata bunga ini harga RM20..aiyaa uncle mahal nya..bunga ni saya mahu letak sama lembu..tuhan uncle nak arak masuk stadium shah alam..kasi murah la uncle..uncle bui RM15 lepas tuh mitok lagi bunga2 kecik 2, 3 genggey..hahahahaha..naik la mutor sapa dumah..tgk puak2 ni baru bangun tido..maso ni x mandi belako lagi, tiba2 Azli Ibrahim dan Ibrahim Salleh sapa, nak tgk jogho lagu mano..planning nak wat turun lembu..nak mandi biar napok comey..masa ni jam 10 pagi..wat turun mandi tuh PB sabun la Aral..mat yoe pun mandi la samo2..acu mandi berok depey tanggo..berok nyo berok..jawap mama nak bui rezeki la tuh..Tiba tiba lembu lucut tali..Ya Allah lembu nyo lari po kudo..lajunya..habis kalut ni..sudoh dos la..pakat habis berlari ambat..PB pakai sarung kaki ayam hungga jugok..emiey xbaju kaki ayam berlari..habis pening..nge mutor ada belako..antaranya Reez Ismail..maso ni jugok Mimie Make Uppun kelih jugok..pakat bimbe takut lembu rukah lebuhraya Duke buleh pekdos la..hambat2 tu gak dea di Bomba Taman Melewar..lembu pijok kaki reboh..xbeso..habis oghe perumahan pakat tubik..bokali hairanlah wei mari mana lembu ni kat2 duduk puluh2 tahun xdop lagi lembu..subhanaallah maso ni meme xtau apo..semua pakat rusim..nak pisoh lembu jadi sejuk tu gak ada kat sejam..nak pisoh baru ni..mugo lingo lembu gebeng time ni..xpisoh atah ben lagi ni..tuhan jah tau..oghe berderru..2 jam nak pisoh lembu naik beng..maso ni PB dengan Yoe meme xtau nak kato gapo..tgk tali idung lembu xdop..putus..sudoh..nak beli mano pulok..nasib la abe him ada tali lembu..xpero lembu tapi sipe seney nak wat godey oghe jahat masuk dale rumah..hehe..episod berair mata dos ni..yoe bergenang airmata..xseko lembu hok jinok selamo kenni jadi lagu ni..kih segar baru lepah mandi..capur xbeso maghi KL..lembu pun culture shock..jangan ingat menesio jah. Maso ni PB xkaba apo..duk berselo atah jale, duk berjerit po oghe gilo..woooouuu woouuuuu nak oyak angin sekok sebok dale dado..pah poklie mari tepuk belakang bereh dos kea ni..PB jerit meme sedih dan terharu sangat2 sebab akhirnya selepas 3 jam lembu baru naik beng, maso ni jam 1tghari xsiap apo2 lagi nak g stadium..PB pun naik mutor duk sipuh..kebah bah bah kain sarung PB..maso ni suka dale sedih..sapa dumah mama pun bui bunga rampai..mama maroh ko PB..mama royak lain kali kalu kata nak bui bunga rampai keno bui..lembu xleh kalu niat2 ni..keno pelepas selaluh..PB pun amik besen g di beng pagar..PB tgk airmuka Aral..meme dio sedih..maso ni PB sero nak reboh..xleh nak tehey sekok sebok nak jerit..PB pun tabur bunga rampai ko Aral..molek sedia kala jadi juruh..lepas ni semua siap nak g stadium shah alam..jam maso ni 1.45 pete..nak tau cerita pengalaman hok xakan dilupakan sepanjang hayat geng2 PB.

Episod 5 :

Jam 2.35 petey, PB dan rombongan terdiri daripada Reez Ismail, Mat Yoe, Mohd Bazli, Azli Ibrahim dan Emie pakat naik beng pagar nak g Stadium Shah Alam..maso ni alik belakang ben ada derro R..ada derro TRW..ada derro Pas..ada derro kelate..maso ni PB, Reez, Poklie, dan Mat Yoe duk alik belakang ben pagar..pakai semutar belako dengan kain lepah..meme oghe kampung kelih caro makai nyo..napok sangat darat supo ruso masuk kampung..Aral ada maso ni duk dale keadaan molek..bermulalah perjalanan ke Stadium Shah Alam dari Taman Selasih Fasa 1 Greenwood..xdea sekilo jale beng lagi..bunyi doh oghe buat pekkkkttt..xkiro oghe luar..oghe kelate samo teloh..penuh bui hon..siap akat deroo..siap amik gambar..siap suruh selow drebar..oghe semua pakat nak amik gambar..xsapa lagi ni lebuhraya nkve..penuh dos..lepas amik kad transit di duta nkve..semua pakat wat double signal iring beng pagar PB ko shah alam..maso ni tuhe jah tau perasoan saeng sobat atah ben, nak oyak bui bekali kejut ko guana ada lembu atah beng nak g tgk bola..maso ni ada beratus amik gambar..meme ramai..meme jadi maskot la..baye lah bermula di Duke sapa ko Shah Alam di api stop politeknik..oghe panggil nama Pokbir terrr..maso ni lah palo angin dewa dewa maghi..hahahaha..masuk kelilingperkarangan stadium dari belakang giant sapa ko pusing kali kedua nak oyak bui..beginilah ceritanya episod 5..hahahaha..semanagt Jogho meme bagi puak2 PB suatu semangat perjuangan kekal abadi..

Keratan Akhbar dalam Utusan Malaysia 21/10/2012

9 responses

  1. terharu kwe baco kisoh demo…cmpur smgt kobar2 etek…klu umr panje kwe nk join pok2 demo

  2. Kelab Pencinta Sejarah Kelantan | Reply

    Bereh…mari join sek kito di https://www.facebook.com/pages/Kelab-Pencinta-Sejarah-Kelate/151961668148240 …. asas kito ada disini!

  3. wah..terharu baco… mula pelik jugak bakpo bawak lembu g KL rupanya ada kisah yang tersendiri.. yang penting semangat kito berkobar-kobar, rasa semangat pulak baca kisah ni.. thumbs up =) Gomo klate gomo 😀

  4. Kelab Pencinta Sejarah Kelantan | Reply

    Semuanya ada kisoh abe pjaz wei…. ore x akan buat kalu x dop tujuan. Cumanya ore malas nak ambil tahu, bakpo kito buat gimik “Jogho” nih….. Ikuti Bahagian ke-2 nanti.

  5. Tok saba nok baco bhgian 2

    1. MasyaALLAH TabaraqALLAH….ALLAHUAKHBAR! Banggonyo ambo dengan geng2 PokBir…kito ado kisah tersendiri dalam perjalanan “Road To Final”.

      Ambo bowok ddero Kelate beban atah belake ccapur tiupan angin buleh dale 30kilo beban…

      “SEKALUNG TAHNIAH” dari ambo AdminPNY (www.facebook.com/AdminPNY) http://www.Kelate.Net / http://www.facebook.com/Kelate.Net

      Kayuhan “ROAD TO FINAL”…ini kisahnya: http://www.novariders.blogspot.com/2012/10/menang-atau-kalah-bukan-perkara-utama_20.html?m=1

      1. Kelab Pencinta Sejarah Kelantan

        Ambo ucapkan ribuan terima kasih untuk Admin PNY kerana sudi mengikut kisoh Pok Bir selaku Admin KPSK bowok Aral (jogho) ke Shah Alam.

  6. kemah2…kekalkan semangat ini…

  7. hahahahah…suko selok ambo baco…..meme lucu…..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: