Tag Archives: piala malaysia

BAHAGIAN 2 : Perjalanan Rombongan Jogho ke Stadium Shah Alam.


Episod 1 :

Bermula cerita di Tol Bukit Jelutong, rombongan PB maso ni duk lorong lori alik kiri, keno duduk jauh dari kreto takut Aral berok tipo atah cermin kereto oghe..maso ni nak oyak bui..penyokong2 kelate pakat duk gelepar suko dale kreto, bas, ben, puak2 PB bawok lembu..hahahaha, setengah jam beratur nak buleh pelepas Tol ni..maso ni meme ramai oghe amik gambar..Aral meme mood molek la tiko ni..dop po pagi takdi. Maso ni rombongan PB xdop lagi tiket tangan..xmikir hal tiket ag..asalkan Jogho buleh sapa ko Stadium Shah Alam hok penting..xkelih bola pun xpo..asalkan semangat Jogho buleh oghe napok..lepas Tol Bukit Jelutong..alik kiri trak trak askar penuh berjujuk, polis, rela, ada belako..penyokong kelate juoh sorok bilo rombongan PB lalu..baso drebar xtau jale nak keno oyak sutir sutir..hahahahaha..

Ben pagar PB pun bergerok la sapa ko jalan nak g Stadium Shah Alam..mulo2 ben pagar PB lalu kot belakang giant..tawaf la habis oghe pakat soghok..tubik kito ada bas Malaysia Thai kuwekk suruh g pat dio..xleh g la mugo kito gerok dos..g menghala pintu utama stadium shah alam..oghe xperasan ada lemmbu atah ben..lepas tuh puak2 polis pakat duk suko..meme planning nak masuk pusing pat VIP area stadium tuh, dio xbui kih xdop pas VIP..padehal kito tunjuk belako permit polis, permit lembu, permit pameran, permit mbsa tapi xse bui kih ada derra Pas bekali..takut kucar majlis datuk pa nge awe adik..xpo lah kito pusing pulok pat parking atm..pusing la kito..pusing pusing sapa la di tesco..bele2 duk atah beng napok kelibat Keyo Nua, parking situh..napok ada oghe jual tiket tanya selalu berapa riya rego..rm4o beli lah selaluh..habis duit xdop seriya habuk…nasib baiklah bawok bekal nasi ada laauk ike ayo..puak2 kito makan nasi sini sello ratib belako..

Maso ni la temu ramai la jugok saeng sobat supo Mohd Zailee, Abe Deen, Syed Jawa, dan banyak la lagi..bergambar la puok kito ni..Aral pun ada maso ni..maso ni Aral pakai kalung melor letok tekok..PB suruh Mat Yoe check semula tali Aral..perikat kemah belako..sebab nak tinggal Aral..sebelum tinggal Aral Pb naik beng g tabur buat kali kedua bunga rampai suruh Aral pun doa getek biar mene kelate malam ni..lepas ni kalu mene nak pusing Aral kuala lumpur..PB, Azli Ibrahim, Mohd Bazli dan Reez Ismail berjalan ko Stadium Shah Alam..maso ni meme jadi tumpuan oghe ramai la..kaloh lah oghe hok rambut duri, muko cat, rambut meroh, gigi meroh, tae alik kito belako sebab kito maghi denge budaya kelate..puak2 ni duk agung ko barat..hok tu karat..PB dan rombongan pun berjale lah nak g cari Wan Irwan Wan Ismail dengan sepupu dio hok brehi suko lambat sokmo..rombongan PB pun melawat dulu di gerai Mattblacqkk Kembali Mencari, @nushirwan, @yie bulan purnama, @aduka teruna..maso ni lah meme ramai oghe duk kelih ko rombongan PB..Aral duk dale beng..hujan nak turun..kito rungsing ko Aral sejuk..nak heret kea takut Aral wat berokna..jupo lah demo ni di pintu C13. xkecek banyak masuk stadium terus..Ya Allah ramainyo nesio..penuh pena..

ikuti sambungan episod 7..

BAHAGIAN 1 : Perjalanan Rombongan Jogho ke Stadium Shah Alam.


Episod 1 :

Pukul 5 pete, PB baru lepas siap wat nasi lemok 5kilo..wat sambal ike ayo, wat sambal kerang, wat sambal bilis. Umie PB atar PB dengan Poklie ko Sungai Durian. Sebelum sapa Sungai Durian, PB breti buh minyak di Shell Telekong, PB turun dari kreto dengan kain batik dos..ada mokcik tuh kato, guana tea kain tuh..hahahaha, xpo lah PB bertolok dari Mengkebang lepah maghrib masa ni PB dalam perjalanan nak g jupo dengan Pokdin. PB bertolak dari Mengkebang dan naik ben duk alik belakang dengan sohobat @ Yoe anak abe ije bersama Aral..maso ni langit ada napok kerdip binte, ada bule selindung awe, beley2 airmata ambo bergenang, basoh pipi, pah koho sekok sebok jerit atah ben bilo kelih ko Aral..raso xcayo akhirnya Aral buleh ambo bawok g ko Stadium Shah Alam..PB duk atah ben tuh tadoh tangan terima kasih kepada Allah swt, kepada Abe Ije, banyak ag..ben PB maso ni hanya ada derro Kelantan sajo..berkibar megoh..bawok harapan jutaan peminat dunia bola sepak nak tgk wat kelik piala..breti di Caltex Laloh oghe tanyo nak g mano bawok lembu..?? Mohd Bazli kato nak bawok g Stadium Shah Alam..oghe tuh mace xcayo..dio suko..xpo lah xcayo gak..breti buh minyak ben pagar, oghe sendiri, dan bertolak sekali dengan keluarga Mat Lutut dan Seri Anum..perjalanan kami semua berjalan dengan lancar sekali..dale hati ni PB meme xdop nak suko..nak galok..duk mikir banyak karo..yolo ko aku ni nak bawok heret lembu..lagu mana tanggapan oghe kalu aku bawok lemmbu..pah lembu berok kokse kokde..mesti kato aku dan puak2 aku ni kube majlis..tapi xpo lah..bawok2 dos..gomo g la..breti lah di RnR alik sini Gua Muse, atah ben ni penuh dos taik lembu..Aral naik ben yolo selaluh nyo berok po pusu tinggi..banyak nak oyak bui..bokali gayat..breti cucur di RnR Gua Muse ni..sudah tuh tolok g pah pah ada oghe laung bowok lembu terrr..tapi semangat ni sikit habuk xbui PB naik angin..maso ni meme down terus..bertolak la ko Gua Muse, PB napok kibaran derro Pas..breti amik, amik 2 bate..acu nak pacok, tgk derro Pas burok hok zaman Final Piala Malaysia 2010 tembung nge ngundi PRK Galas..xjadi pasey..sekok sebok sero meh2 nak glepar. PB pun g beli rokok Dunhill isap..wat ile tekey..gerok la beley2 telepon duk tangan ni nak jupo denganDanial Sabri Buya di Shell Gua Musang..sapa di Shell Gua Musang, PB jumpa dengan dio dan maso turun ni sedikit sebanyak sahabat PB hok kenal dale FB ni bui semangat koho2..PB kato ko dio..”pah mano gigi depey demo xdop seputong” jawab dio reboh mutor”..pah dio nak amik gambar..duk la kito ni apo acu nak amik gambar bateri xdop..hahahaha..kenangan buleh wat kiro la jugok..hahahaha..

Episod 2 :

PB selepas breti di Shell jupo dengan Danial Sabri Buya, PB teruskan perjalanan ko Shah Alam..tapi PB breti di RnR Gua Musang hok baru..duk sini mugo Seri Anum dan Mat Lutut duk nati sini..maso ni meme PB xdop mood langsung..meme sumak la..duk main tawaf RnR masuk koktuh tubik koknih..last2 breti parking alik belakang pat oghe parking bas..PB turun sekali dengan Tok Minduk ambo Mohd Bazli duk berselo gulong rokok daun..duk bergulong rokok la..lepah habis seputung seputung..PB pun sero lapar g lah beli roti gardenia perisa vanilla dale kedai..PB masuk oghe pakat ngilai..cik abe sauk mano lah kain sarung..hahahahaha..duli apo gak dale hati kato..kito pisoh nak cari angin semangat..tapi xjaddi kijo jugok..PB dengan Tok Minduk naik beng semula nak g ko Shah Alam ni..sapo kato beng pagar PB ni selow, betat po kuro..Beng PB laju naik 120km/jam biarlah tulis 90km/jam lebuhraya..hahaha..bersiung naik drebar kito namanya Emie Gong Datok..PB dengan Mohd Bazli duk berdikir habis segala lagu duk alik belakang..siap buat rentok lagi..lembu duk kelih ko puak ambo..menate apo lah puak ni duk melalok dale bukit 7..puak2 ni xtau aku nak nati lari ngamok di KL..biar puak dio pitah la aku kekg..rukah Bukit 7 dengan bergaya..tiba tiba drebar terjun lube dalam..ambo dengan tok miduk alik belakang po oghe letok spring..dio neting ag mano..Tok Minduk ambo nopat syumm pah ko bawoh perut lembu..hahahaha..ambo sikit lagi nak terjun kube pah tanoh..maggok molek drebar..selok PB sapa ketut nak oyak bui..lepas bukit 7 sikit ada masuk miskol berpuluh puluh pakat nanyo duk mana dos..kito pun telepon hok mana sero nak oyak..perut ambo dengan Tok Minduk sero lapar dos ni mugo makan nasi pagi takdi jah, pah helo ko Abe Mat nak breti makan nasi di Padang Tengku..makan la denu..PB wat tubik nasi lemok bui hidey belako..semuanya kato sambal ike ayo PB meme terbaik..hehehehe, perjalanan ke Shah Alam bermula lagi, telepon la ko Poknik Theredlanders..poknik nak temu nge PB di Lipis nak ajak makan tea katanya..PB pun breti la..betapa terharunya PB bila poknik sambut dengan cara molek sapa ko nak menitiskan airmata..Di sinilah bermula semangat nak bawok lembu ko stadium shah alam..oyak ko Poknik kato makan tea dos sakni..semula semula la..Poknik pun bui ko ambo RM50..suruh wat makan..nak jerit sero..sapa gitu more nah..oghe nak sambut bui semangat…sms Poknik berbunyi “berjuanglah kembalikan kegemilangan budaya kelate sebab PB berani”..airmata maso ni xpayah royak la meme lipoh kat2 nok..lalu masa nak gerok, terlihat bendera PAS yang baru pacok..PB lintah amik buh alik belakang xpasey lagi..bermulalah perjalanan ke Shah Alam dengan sempurna dan sapa sahaja di bandar raub, tiba tiba tukar drebar, kih drebar xdop lesen GDL, tukar drebar dengan Emie hok ada lesen..lepas tuh Polis hok duk nati di cabe nak g Bukit Fraser tuh suruh ben pagar PB breti tepi jalan..loklo dos nak buleh surat ngeley sebab bawok lebih penumpang..lori atau ben hanya 3 oghe sajo PB behey 4 oghe..drebar g pat bawok kemoh polis dos..PB pun turun..turun dengan segala fail dengan keadaan nak amroh capur gerey..nyo sekat rombongan PB..PB pun kato jangan di saman la cik abe dio..kito nak g tgk bola ni..kito buke wat kijo jahat..nak urine..???xnasaboh tubuh gemuk2 belako ni..nak surat beranok lembu PB bui cukup lekat..dengan sekali pengesahan KP Pasir Puteh..nak kato guana..dio baca surat dan permit..polis tuh kato ni lah kali pertama dale sejarah ada oghe nak bawok lembu g stadium..bagus2..polis2 tu kata naik molek ben tuh..semoga selamat sapa..insyaallah kelate mene male esok..xjadi saman..hahahahaha..polis pakat suko lah nakal nakal puak2 kelate ni..masa ni jam 2.55 minit pagi.

Episod 3 :

Beng Pagar PB mula naik Karak..maso ni lah perasaan bangga mula menjelma..xleh nak gambar..beley2 airmata tubik ni..Aral Jogho ambo nak naik lebuhraya Karak..maso ni oghe ramai mulo raso pelik dos..nak g mano Lembu ni naik beng..bayar la tol di Bentong ni..dea lagi ngorat jurutol..hahahaha..gomo kelate gomo lagi..telepon ko Wan Irwan Wan Ismail kato nak sapa dos ni..nati lah jangan tidur..rombongan PB nak sapa dos..bawok Jogho ni..maso ni oghe pakai wat hon..pong pong pong pit pit pit ada belako jenis bunyi hon dengar..gebah lube idung lembu..hahahaha..wat pek la bena kekg puak2 demo buleh tehe ambak aku la..baso xreti aku letih duk cacaey takdi lagi..nati la puak mu..lembu kato..litah doh genting sempah..oghe pakat kelih belako dos..bokali nak wat g stadium dos la..masuk terowong sapa la di Tol Gombak..oghe birra jale semua akat tangan lambai2..gomo klate gomo..bunyi duk tepit..meh2 tgk bola dos..semangat puak2 PB mula berkobar2 ni..acu nak berkobar2 sapa dos heh di Greenwood rumah Reez Ismail di taman selasih fasa 1..parking lembu di atah padey depe masjid as syakirin..bui siap2 rumput belako..masuk dale rumah E..so keluarga E duk nati..mama, ayah wan pakat bangun belako wat air kopi..segar butir mato pah jenero..dan esok pagi bermulalah dugaan paling mencabar dale perjalanan..

Episod 4 :

sebelum berlakunya episod berlerai air mata….

Bangun pagi jam 8 pagi, hok lain serupo Emin, Mohd Bazli dan mat yoe xkaba apo lagi..ambo g gerok Wan Irwan Wan Ismailmari lah nak g beli bunga melor di Sentul..pat keling duk jual..nak beli kalung sakut lembu ag..bangun2 la takut lewat ni..pah PB dengan xmandi g la nak motor Wan Izzat bergekndong tae kain sarung..hahahaha..sapa di Sentul PB turun beli bunga melor pat auntie (nama oghe keling)..pah tuh litah jale pulok g beli bunga kalung pat unclee (nama oghe keling)..duk meta Bas Kelab Penyokong Kelate lalu..bokali hairan guana pakai kain sarung baju trw duk beli bungo pat keling ni..hahahaha..bocaro apo..PB pun g tunggu pat mutor..duk berselo beley2 isap rokok daun..keno tunggu 20 minit sebab nak wat bunga kalung..pah uncle panggil..siap dos tuh..pah dio kata bunga ini harga RM20..aiyaa uncle mahal nya..bunga ni saya mahu letak sama lembu..tuhan uncle nak arak masuk stadium shah alam..kasi murah la uncle..uncle bui RM15 lepas tuh mitok lagi bunga2 kecik 2, 3 genggey..hahahahaha..naik la mutor sapa dumah..tgk puak2 ni baru bangun tido..maso ni x mandi belako lagi, tiba2 Azli Ibrahim dan Ibrahim Salleh sapa, nak tgk jogho lagu mano..planning nak wat turun lembu..nak mandi biar napok comey..masa ni jam 10 pagi..wat turun mandi tuh PB sabun la Aral..mat yoe pun mandi la samo2..acu mandi berok depey tanggo..berok nyo berok..jawap mama nak bui rezeki la tuh..Tiba tiba lembu lucut tali..Ya Allah lembu nyo lari po kudo..lajunya..habis kalut ni..sudoh dos la..pakat habis berlari ambat..PB pakai sarung kaki ayam hungga jugok..emiey xbaju kaki ayam berlari..habis pening..nge mutor ada belako..antaranya Reez Ismail..maso ni jugok Mimie Make Uppun kelih jugok..pakat bimbe takut lembu rukah lebuhraya Duke buleh pekdos la..hambat2 tu gak dea di Bomba Taman Melewar..lembu pijok kaki reboh..xbeso..habis oghe perumahan pakat tubik..bokali hairanlah wei mari mana lembu ni kat2 duduk puluh2 tahun xdop lagi lembu..subhanaallah maso ni meme xtau apo..semua pakat rusim..nak pisoh lembu jadi sejuk tu gak ada kat sejam..nak pisoh baru ni..mugo lingo lembu gebeng time ni..xpisoh atah ben lagi ni..tuhan jah tau..oghe berderru..2 jam nak pisoh lembu naik beng..maso ni PB dengan Yoe meme xtau nak kato gapo..tgk tali idung lembu xdop..putus..sudoh..nak beli mano pulok..nasib la abe him ada tali lembu..xpero lembu tapi sipe seney nak wat godey oghe jahat masuk dale rumah..hehe..episod berair mata dos ni..yoe bergenang airmata..xseko lembu hok jinok selamo kenni jadi lagu ni..kih segar baru lepah mandi..capur xbeso maghi KL..lembu pun culture shock..jangan ingat menesio jah. Maso ni PB xkaba apo..duk berselo atah jale, duk berjerit po oghe gilo..woooouuu woouuuuu nak oyak angin sekok sebok dale dado..pah poklie mari tepuk belakang bereh dos kea ni..PB jerit meme sedih dan terharu sangat2 sebab akhirnya selepas 3 jam lembu baru naik beng, maso ni jam 1tghari xsiap apo2 lagi nak g stadium..PB pun naik mutor duk sipuh..kebah bah bah kain sarung PB..maso ni suka dale sedih..sapa dumah mama pun bui bunga rampai..mama maroh ko PB..mama royak lain kali kalu kata nak bui bunga rampai keno bui..lembu xleh kalu niat2 ni..keno pelepas selaluh..PB pun amik besen g di beng pagar..PB tgk airmuka Aral..meme dio sedih..maso ni PB sero nak reboh..xleh nak tehey sekok sebok nak jerit..PB pun tabur bunga rampai ko Aral..molek sedia kala jadi juruh..lepas ni semua siap nak g stadium shah alam..jam maso ni 1.45 pete..nak tau cerita pengalaman hok xakan dilupakan sepanjang hayat geng2 PB.

Episod 5 :

Jam 2.35 petey, PB dan rombongan terdiri daripada Reez Ismail, Mat Yoe, Mohd Bazli, Azli Ibrahim dan Emie pakat naik beng pagar nak g Stadium Shah Alam..maso ni alik belakang ben ada derro R..ada derro TRW..ada derro Pas..ada derro kelate..maso ni PB, Reez, Poklie, dan Mat Yoe duk alik belakang ben pagar..pakai semutar belako dengan kain lepah..meme oghe kampung kelih caro makai nyo..napok sangat darat supo ruso masuk kampung..Aral ada maso ni duk dale keadaan molek..bermulalah perjalanan ke Stadium Shah Alam dari Taman Selasih Fasa 1 Greenwood..xdea sekilo jale beng lagi..bunyi doh oghe buat pekkkkttt..xkiro oghe luar..oghe kelate samo teloh..penuh bui hon..siap akat deroo..siap amik gambar..siap suruh selow drebar..oghe semua pakat nak amik gambar..xsapa lagi ni lebuhraya nkve..penuh dos..lepas amik kad transit di duta nkve..semua pakat wat double signal iring beng pagar PB ko shah alam..maso ni tuhe jah tau perasoan saeng sobat atah ben, nak oyak bui bekali kejut ko guana ada lembu atah beng nak g tgk bola..maso ni ada beratus amik gambar..meme ramai..meme jadi maskot la..baye lah bermula di Duke sapa ko Shah Alam di api stop politeknik..oghe panggil nama Pokbir terrr..maso ni lah palo angin dewa dewa maghi..hahahaha..masuk kelilingperkarangan stadium dari belakang giant sapa ko pusing kali kedua nak oyak bui..beginilah ceritanya episod 5..hahahaha..semanagt Jogho meme bagi puak2 PB suatu semangat perjuangan kekal abadi..

Keratan Akhbar dalam Utusan Malaysia 21/10/2012

Antara Pemain, Bekas Pemain dan Ketua Jurulatih Kelantan FA


Malam ini, 2/10/2012 (Selasa) Pasukan Kelantan akan bertemu dengan Felda United di Gelanggang Keramat The Red Warrior di Stadium Sultan Muhammad IV. Kami sajikan anda dengan senarai pemain semasa, bekas pemain dan Ketua Jurulatih yang sedang berkhidmat dan pernah berkhidmat dengan Kelantan FA.

Terima Kasih kerana mengikuti blog kami.

Skuad semasa (2012)

No. Posisi Pemain
1 Bendera Kelantan GK Mohd Shahrizan Ismail
2 Bendera Perlis DF Azizi Matt Rose
3 Bendera Kuala Lumpur DF S. Subramaniam
4 Bendera Nigeria DF Obinna Nwaneri
5 Bendera Kelantan DF Nik Mohd Shahrul Azim Ab Halim
6 Bendera Kelantan DF Mohd Farisham Ismail
7 Bendera Kelantan FW Muhammad Ramzul Zahini Adenan
8 Bendera Kelantan MF Mohd Shakir Shaari
9 Bendera Terengganu FW Norshahrul Idlan Talaha
10 Bendera Terengganu MF Mohd Nor Farhan Muhammad
11 Bendera Kelantan DF Mohammad Ab Aziz Ismail
12 Bendera Kelantan MF Mohd Nurul Azwan Roya
13 Bendera Negeri Perak MF Indra Putra Mahayuddin
14 Bendera Kelantan DF Mohamad Zamri Ramli
15 Bendera Kelantan DF Mohd Daudsu Jamaludin
16 Bendera Kelantan MF Mohd Badhri Mohd Radzi
No. Posisi Pemain
17 Bendera Kelantan DF Mohd Rizal Fahmi Ab Rosid
18 Bendera Guinea FW Keita Mandjou
19 Bendera Kelantan GK Khairul Fahmi Che Mat
20 Bendera Kelantan GK Muhamad Syazwan Yusoff
21 Bendera Kelantan GK Mohd Fakrudin Hussin *
22 Bendera Lubnan FW Mohammed Ghaddar
23 Bendera Pulau Pinang MF S. Chanturu
24 Bendera Kelantan DF Zairul Fitree Ishak
25 Bendera Kelantan FW Azlan Ismail
26 Bendera Kelantan DF Faizol Nazlin Sayuti *
27 Bendera Kelantan MF Mohd Khairul Izuan Rosli *
28 Bendera Kelantan FW Mohamad Aris Zaidi *
29 Bendera Kelantan MF Muhammad Norsyahrul Hawari Hanafi *
32 Bendera Croatia DF Mijo Dadic
33 Bendera Ghana FW Antwi Dennis Agyare

Pemain luar negara

Pemain tempatan

Ketua jurulatih

Tahun Jurulatih
Mac 2012-Kini Bendera Croatia Bojan Hodak
Nov 2011-Feb 2012 Bendera England Peter James Butler
2011 Bendera Negeri Perak M. Karathu
2009-2010 Bendera Negeri Sembilan B. Sathianathan
2009 Bendera England Peter James Butler
2008 Bendera Perancis Regis Laguesse
2008 Bendera Perlis Norizan Bakar
2007 Bendera Kelantan Anizan Daud
2007 Bendera Terengganu Haji Kamaruddin Mohamad
2005-2006 Bendera Kelantan Abdul Rahim Ahmad
2003-2004 Bendera Terengganu Abdullah Mohamad
2001-2002 Bendera Selangor K. Rajagopal
2000 Bendera Kelantan Abdul Rahim Ahmad
1999 Bendera Kedah Mosthakeen Omar
1996-1997 Bendera Sabah Kelly Tham
1994 Bendera Czechoslovakia Milous Kvacek
1993 Bendera Negeri Perak M. Karathu
1992 Bendera Jerman Horst Heese
1991 Bendera Croatia Milan Duricic
1989 Bendera Singapura Majid Ariff

BOLA SEPAK KELANTAN ZAMAN BERZAMAN



Di terajui oleh Persatuan Bolasepak Kelantan (Kelantan FA,) bola sepak Kelantan atau Kelantan Amatur Footbal Association (KAFA) telah menempuh segala ranjau dalam kancah saingan bolasepak tempatan.
KAFA telah melahirkan bintang-bintang bola sepak tempatan dan pemain paling diingati, Hashim Mustapha dan Halim Napi. Dua nama ini tidak asing lagi dalam arena bola sepak Kelantan. Hashim Mustapha adalah pemenang Kasut Emas dua tahun berturut-turut pada 1993 dan 1994. Halim Napi pula diingati kerana ketangkasan beliau menjaga gawang Kelantan untuk suatu tempoh yang lama. Beliau menamatkan karier setelah munculnya Khairul Fahmi Che Mat. Ketika Hashim Mustapha menjadi Penolong Ketua Jurulatih Kelantan, beliau masih bermain di posisi penjaga Gol. Kini, Hashim Mustapha telah menjadi Ketua Jurulatih untuk Pasukan Piala Presiden Kelantan.
Suatu ketika dahulu, Kelantan adalah pasukan yang hebat namun panas baran dan kerap berlaku aksi pergaduhan di tengah padang. Faktor ini menjadi kekuatan dan juga kelemahan pasukan Kelantan. Namun, kini pasukan Kelantan adalah pasukan yang penuh professional dari segi mental dan fizikal.

PENGURUSAN KELANTAN

Tan Sri Anua Musa, Presiden KAFA

KAFA diterajui oleh Tan Sri Anuar Musa, seorang ahli perniagaan dan ahli politik yang berpengaruh di Malaysia. Beliau juga pernah menjadi Menteri Belia dan Sukan Malaysia. Pengurus pasukan pula adalah Tuan Haji Azman Ibrahim dengan Bojan Hodak menjadi Ketua Jurulatih pasukan Kelantan. Sebelum 2008, pasukan Kelantan dikenali sebagai pasukan Kijang Emas mengikut jata negeri Kelantan yang menggunakan kijang. Setelah itu, pasukan Kelantan dikenali sebagai The Red Warrior.

Tuan Haji Azman Ibrahim, Pengurus Pasukan Kelantan

Peter James Butler, Ketua Jurulatih Kelantan 2008 – 2009

Peter James Butler yang menjadi Ketua Jurulatih Kelantan yang ketika itu beraksi dalam Liga Perdana telah Berjaya mencetus fenomena yang berterusan hingga kini. Beliau menjadi Ketua Jurulatih untuk musim 2008 – 2009. Beliau telah berjaya membawa pasukan Kelantan melangkah ke Liga Super buat pertama kali dan juga memancu pasukan Kelantan ke perlawanan akhir Piala FA buat pertama kali semenjak diperkenalkan pada tahun 1990. Namun, Peter James Butler telah meninggalkan pasukan Kelantan sebelum bermulanya saingan Piala Malaysia pada 2009. Dalam kepincangan, Kelantan telah mara ke perlawan akhir Piala Malaysia menentang Negeri Sembilan dan muncul sebagai Naib Juara Piala Malaysia setelah tumpas 3-1 dibawah kendalian B.Sathianathan.

B.Sathianathan, Ketua Jurulatih Kelantan 2010

B.Sathianathan telah menggantikan tempat Peter James Butler dan dibawah beliau, fenomena The Red Warrior terus berapi dan membara hingga kini. B.Sathianathan diberi kepercayaan untuk menggalas tanggungjawab sebagai ketua jurulatih pasukan Kelantan bagi menghadapi musim Liga Malaysia tahun 2010 dan meraih kejayaan kepada pasukan dan negeri Kelantan dalam merangkul piala-piala yang dipertandingkan. Langkah yang diambil, beliau membawa masuk bekas pemain kebangsaan, seperti Akmal Rizal dan Hairuddin Omar. Namun begitu, beliau gagal membawa pasukan Kelantan melangkah ke pentas final Piala FA edisi ke 21 musim 2010 apabila tewas mengejut kepada pasukan Kedah melalui penentuan jaringan di tempat lawan, keadaan ini menyebabkan para penyokong mula hilang kepercayaan kepada beliau untuk mengemudi pasukan ini dalam meneruskan kempen Liga Super dan kempen Piala Malaysia musim 2010 dan mendesak beliau agar meletak jawatan sebagai Ketua Jurulatih. Namun, beliau berjaya membawa Kelantan meraih trofi Piala Malaysia pertama mereka pada perlawanan penuh dramatik. Beliau akhir digantung 6 bulan akibat membuat kenyataan akhbar tentang mutu beberapa perlawanan.

Datuk M. Karathu, Jurulatih 2011

Datuk M.Karathu adalah pengganti kepada B.Santhianathan yang menjalani penggantungan selama 6 Bulan. pihak pengurusan mengambil langkah drastik dengan menandatangani beliau bagi menatkan kemelut tersebut. Di bawah bimbingan Datuk M.Karathu, Kelantan telah berjaya merangkul Piala Sumbangsih buat pertama kali, Walaupun tonggak yang dibawa oleh B. Sathianathan telah pergi ke pasukan lain, dan kehilangan trio kontroversi (Indraputra, Azizi dan Norfarhan) ke T-Team, beliau berjaya membawa pasukan memenangi Liga Super Malaysia 2011 dan berjaya mara ke perlawanan akhir Piala FA Malaysia 2011, tewas kepada Terengganu. Mereka tidak berjaya mengulangi kejayaan musim lalu, apabila sekadar mara pada suku akhir Piala Malaysia 2011. Mereka tewas kepada lawan yang sama pada Piala FA 2011. Selepas itu, beliau mengumumkan perletakan jawatan beliau sebagai jurulatih. Alasan yang diberikan ialah beliau ingin meluangkan masa bersama keluarga.
Peter James Butler dilantik semula untuk mengemudi pasukan Kelantan awal tahun ini walaupun beliau pernah dilanda kontroversi. Beliau telah membawa masuk penjaring terbanyak Piala AFC 2007, Mohammed Ghaddar dan membawa pulang “trio hot kelantan” (Indraputra, Azizi dan Norfarhan) dari T-Team. Mereka tidak berjaya mempertahankan Piala Sumbangsih menentang Negeri Sembilan. Walaupun berjaya membawa Kelantan mndahului Liga Super untuk lapan perlawanan, beliau akhirnya di rehatkan oleh pengurusan ekoran kelantangan beliau dalam membantah campur tangan pengurusan dalam pemilihan pemain import. Akhirnya, pengurusan KAFA telah melepaskan beliau dengan membayar ganti rugi sebagaimana yang tercatat dalam perjanjian dan beliau berkelana ke Indonesia.

Bermulanya saingan Piala Malaysia 2012, beliau mengemudi pasukan Terengganu dan berjaya menewaskan Kelantan dalam perlawanan pembukaan peringat kumpulan. Namun, akhirnya prestasi Terengganu makin buruk dan tersingkir awal dari saingan Piala Malaysia yang kini memasuki saingan suku akhir.

Peter James Butler telah mencetuskan kontroversi dengan menuduh Muslim dan Ismail Faruqi sebagai pemain tidak berdisiplin dan akhirnya PBSNT campurtangan dan kini beliau telah ditamatkan kontrak ekoran digantung 6 bulan dengan tuduhan mengeluarkan kenyataan media tanpa kebenaran PBSNT.

Bojan Hodak, Cocah Kelantan 2012

Bojan Hodak pada mulanya dilantik sebagai ketua pegawai eksekutif Akademi Al-Hambra Red Warriors (Army), ketika Peter James Butler direhatkan. Tidak lama kemudian, beliau dinaikan pangkat kepada Ketua Jurulatih Kelantan setelah Peter James Butler dilepaskan. Beliau telah menggantikan Zahasmi. Bojan Hodak yang pernah menabur bakti selama tiga tahun bersama MyTeam bermula 2006, sebelum berhijrah ke Phom Penh Crown FC dalam Liga Kemboja selama enam bulan. Beliau telah membawa Kelantan menjuarai Piala FA buat kali pertama dengan menewaskan pasukan Sime Darby pada perlawanan akhir di Stadium Nasional Bukit Jalil. Gol tunggal perlawanan telah dijaringkan oleh Mohamed Ghaddar dengan sepakan penalti. Seterusnya, Bojan berjaya memgekalkan kejuaraan Liga Super 2012 yang dimenangi Kelantan pada musim sebelumnya.
Kini Kelantan juga berada dilandasan terbaik untuk layak ke pusingan seterusnya dengan perlawanan timbal balik akan diadakan di Stadium Sultan Muhammad 4 pada 2 Oktober 2012.

Musuh Tradisi dan Utama

Pasukan Bolasepak Negeri Terengganu Darul Iman (PBSNT) merupakan seteru tradisi bagi Pasukan Bolasepak Amatur Kelantan. Pertembungan dua musuh berjiran ini dikenali sebagai pertembungan “East Coast Derby” bagi kawasan Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Bahang pertembungan kedua-dua pasukan ini turut menular di kalangan para penyokong kedua-dua pasukan yang sentiasa menghidangkan aksi-aksi tegang kedua-dua pasukan mahupun para penyokong mereka.

Manakala Pasukan Bolasepak Selangor Darul Ehsan (FAS) merupakan Musuh Utama bagi pasukan Kelantan FA dalam kancah saingan Liga Domestik, baik dari Liga Super, kempen Piala FA ataupun Piala Malaysia. Pertembungan musuh terkuat dalam saingan Liga Malaysia ini menyajikan aksi-aksi yang dramatik antara kedua-dua pasukan dan turut membabitkan para penyokong bagi kedua-dua pasukan ini.

Sumber: Wikipedia